Literatura a l'òpera: de la paraula escrita a l'escena lírica

  • 20h
  • Presencial
  • novetat
  •      Marta Momblant /
  •    Aquest curs s'imparteix en: Català
  •    Els exercicis es poden lliurar en:
370 el preu curs inclou la quota de soci de l'Ateneu Barcelonés corresponent a la durada del curs

 consulta els descomptes i les formes de pagament disponibles (aquí >>)

Grups de curs de l'edició actual

 

Marta Momblant

grup A2
Dijous 16:00-18:00 h
Data d'inici: 23/01/2020
places disponibles

Edicions d'aquest curs

  • gener-març
  • Contrast entre l’original literari i la seva metamorfosis musical i escènica.
  • L’essència de l’ànima narrada dins l’abstracció lírica.
  • Música i Arts Escèniques a partir del tou conceptual del Llegat Literari.
  • Música i text.
  • Els enllaços creatius des de l’oníric literari al sedàs de la narrativa musical fins el fet teatral de la Mise en scène en l’òpera.  
  • La culminació dialèctica de l’Òpera al S. XIX.
  • De la llegenda medieval a l’escena lírica: Wagner: Lohengrin i Tristan e Isolda.    
  • Dels arguments universals al Verisme: Verdi a partir dels tres principals gèneres literaris: Rigoletto, drama de Victor Hugo; Traviata, novel•la d’Alexadre Dumas fill; Aida, narració curta del egiptòleg Auguste Mariette.
  • Paradigma literari: l’antiheroina operística per excel·lència: Carmen: de Prósper Mérimée a Bizet.

•    Exercitar-se en la recepció sensorial del text, univers èpic, univers psicològic, document historicista, pensament, a l’estètica, delectació auditiva, excel•lència tècnica, performance, emocions convulses, acció dramàtica.  
•    Descobrir el traspàs des de l’imaginari singular literari a la col•lectivitat escènica que comporta l’expressió artística en viu al complert que és l’òpera.

  • Els continguts s’assentaran a partir de l’anàlisi de fragments de les obres literàries i el seu equivalent líric amb cometaris musicals i dramàtics de les òperes que es treballaran en audició i visionat de selecció d’escenes.
  • A partir de les eines d’identificació literària dins els llenguatges musicals, lírics i escènics que es propiciaran, les sessions esdevindran interactives esperonant el comentari i l’apreciació col•lectiva en cada audició i visionat.
  • Alguns dels títols proposats en aquest itinerari han estat escollits en coherència amb la programació que ofereix la temporada al Gran Teatre del Liceu per tal d’incloure’n la possibilitat a l’assistència com a experiència directa del curs.
  • Tanmateix l’exposició al CaixaForum centrada en dissenys escenogràfics i el seu contingut: Òpera: Passió, Poder i Política, provinent del Victòria & Albert Museum en col•laboració amb la Royal Opera House Covent Garden de Londres, també és susceptible de ser comentada en el curs.

•    René Leibowitz, Historia de la ópera. Traducció d’Amaia Bárcena. Taurus Humanidades, 1990.
•    Roger Alier, Marc Heilborn/Fernando Sans Rivière, Història de l’òpera italiana. Editorial Empuries, 1992.
•    Ricard Salvat, Una mirada al teatre modern i contemporani. 2.: El teatre és una ètica. Edició de la Diputació de Barcelona, Institut del Teatre, 2010. 

Els camps marcats amb asterisc (*) són obligatoris

Important

  • Aquest servei NO et compromet a matricular-te a cap curs.
  • Aquest servei NO implica cap tipus de reserva de plaça per a cap curs.
  • L'única finalitat d'aquest servei és que quan s'obri el període de matriculació per al curs que hagis triat, t'enviarem un correu electrònic com a recordatori.
Pots consultar informació sobre el tractament de dades personals a Política de privacitat
Els camps marcats amb asterisc (*) són obligatoris
*escriu aquí tots els dubtes que tinguis sobre aquest curs
Pots consultar informació sobre el tractament de dades personals a Política de privacitat