Tercer curs de l’itinerari de narradors dedicat als alumnes que volen treballar un projecte personal de novel·la. El projecte de novel·la elaborat en el curs anterior servirà de base per a la redacció, total o parcial, de la novel·la en la seva concepció definitiva, entesa com a eina de treball que ha de permetre que l’alumne s’enfronti als problemes de creació.
Important: per poder cursar Novel·la II cal haver realitzat Novel·la I.
Revisió inicial de cada projecte per assegurar que les següents bases estan prou clares
1.1. De la idea a la història.
Valoració de la idea motor
- Subidees
- Conflicte bàsic
- Argument
1.2. Caracterització dels personatges.
Que cada personatge estigui definit pel que fa a:
- Presència física
- Trets de personalitat
- Circumstàncies que l’envolten
Saber distingir qui són:
- Protagonista/es
- Personatges principals
- Personatges secundaris
1.3. Coneixements específics.
Saber si caldran informacions objectives sobre:
- Espai de l’acció
- Esdeveniments històrics
- Ambientació sobre època i costums
- Psicologies anòmales
- Qualsevol altra dada tècnica o científica per objectivar la realitat
1.4. Context narratiu.
Haver pres decisions pel que fa a:
- To
- Context realista o fantàstic
- Situacions realistes o fantàstiques
- Temps narratiu
- Punt de vista
- Dimensions del text
1.5. Estructura global.
Tenir la història estructurada amb:
- Inici o plantejament
- Nus o nucli
- Final o desenllaç
- Nusos d´enllaç
- Capítols/escenes d´esponjament
1.6. Adopció d’un estil literari.
Haver decidit criteris pel que fa a:
- La tria del llenguatge
- La cadència interna de les frases
- Els petits tombs “sorprenents”
- La llargada dels paràgrafs i dels capítols
- Els ritmes en la distribució de l´acció
Models utilitzats com a referència
A la vista de les característiques literàries dels projectes proposats pels alumnes, es decidirà el programa de lectures més indicat perquè serveixi d’estímul per a l’elaboració d’aquests projectes en concret.
Aspectes del llenguatge literari que es revisaran
NOTA IMPORTANT
FORMAT PRESENCIAL DUAL: si en algun moment el nombre d’alumnes en una aula supera l’establert per les autoritats sanitàries, les sessions passaran a ser rotatòries, és a dir, el grup presencial es dividirà en dos i les sessions a l’aula seran alternes: una setmana una part del grup estarà a l’aula i l'altre a casa, i a la setmana següent a la inversa. Aquesta mesura serà temporal i només es durà a terme excepcionalment en cas de restriccions d’aforament.
Aparicio Maydeu, Javier. El desguace de la tradición. Cátedra. 2018.
Atwood, Margaret. La maldición de Eva. Lumen. 2013
Auden, W.H. El arte de leer. Lumen. 2013
Autores varios. Escribir ficción. Guía práctica de la Escuela de Escritores de Nueva York. Alba, 2003.
Borges, Jorge Luis. El aprendizaje del escritor .Debolsillo. 2014
Bradbury, Ray. Zen en el arte de escribir. Minotauro. 2020/Zen en l’art d’escriure. Viena Edicions. 2019.
Brande, Dorothea.Para ser escritor. Círculo de Tiza, 2015
Bukovski, Charles. La enfermedad de escribir. Anagrama. 2020.
Cercas, Javier. El punto ciego. Las conferencias de Weidenfeld. Literatura Random House. 2015
Cohen, Richard. Cómo piensan los escritores. Blackie Books. 2018
Cortázar, Julio. Clases de literatura. Berkeley, 1980. Punto de lectura, 2014.
Didion, Joan. Lo que quiero decir.Literatura Random House. 2021
Dillard, Annie. Viure escrivint. L’altra editorial, 2021.
Duras, Marguerite. Escribir. Tusquets. 2000
Easton Ellis, Bret. Blanco. Literatura Random House. 2020
Echevarría, Ignacio (ed.).The Paris Review. Entrevistas. El Aleph, 2007
Eco, Umberto. Confesiones de un joven novelista. Debolsillo. 2014
Gardner, John. Para ser novelista. Traducció de Víctor Conill. Ediciones y Talleres de Escritura creativa Fuentetaja. 2001.
Gotham Writers’ Workshop. Escribir ficción. Alba Editorial. 2012.
Grau Rafel, Marta.La mente narradora. La neurociencia aplicada al arte de escribir guiones. Laertes. 2017
Grossman, David. Escribir en la oscuridad. Debolsillo.2010
Gubern, Román. Máscaras de la ficción. Anagrama. 2002
Highsamith, Patricia. Suspens.L’Altra Editorial. 2021/. Suspense. Cómo se escribe una novela de intriga. Anagrama, 1986
Hownovelswork, John Mullan, OUP Oxfort, 2008.
King, Stephen: Mientras escribo, DeBolsillo, 2021 /Escriure, memòries d’un ofici. L’altra editorial, 2018.
Kundera, Milan. El arte de la novela. Tusquets, 2006.
Kundera, Milan. El telón. Ensayo en siete partes. Tusquets, 2005.
Le Guin, Ursula K. Contar es escuchar. Sobre la escritura, la lectura, la imaginación. Circulo de Tiza. 2018
Levrero, Mario. El discurso vacío.Debolsillo. 2016
Levy, Deborah. Cosas que no quiero saber. Literatura RandomHouse. 2022
—. El coste de vivir.Literatura Random House. 2022
—. Una casa propia. Literatura RandomHouse. 2022
Lodge, David: El arte de la ficción, Espasa Calpe, 2017 (primera edición de Península).
Marina, José Antonio & Álvaro Pombo.La creatividad literaria. Ariel, 2013
McCann, Colum.50 consejos para ser escritor. SeixBarral, 2018
McCullers, Carson. Entre la solitud i el somni.L’Altra Editorial. 2017
Mittlemark, Howard; Newman, Sandra Newman. Cómo no escribir una novela. Traducción de Daniel Royo. Seix Barral. 2020.
Murakami, Haruki. De qué hablo cuando hablo de escribir. Tusquets. 2017.
Nabokov, Vladimir. Think, Write, Speak. Penguin Classics. 2019
Naimon, David; K Le Guin, Ursula. Conversaciones sobre escritura. Alpha Decay. 2020.
Naipaul, V.S. Leer y escribir. Una versión personal. 2017
Newman, Sandra y Mittlemark, Howard: Cómo no escribir una novela, Seix Barral, 2010.
Palahniuk, Chuck. Consider This. Moments in my writing life after which everything was different. Corsair. 2020
Pamuk., Orhan. El novelista ingenuo y el sentimental. Debolsillo. 2013
Para ser novelista, John Gardner, Fuentetaja, 2001.
Piglia, Ricardo. La forma inicial. Sexto piso. 2015
Prose, Francine. Cómo lee un buen escritor. Crítica. 2007
Roth, Philip. ¿Por qué escribir? Ensayos, entrevistas y discursos (1960-2013). Literatura Random House. 2017
Salter, James. El arte de la ficción. Salamandra, 2018. /L’art de la ficció. L’Altra Editorial. 2017
Sánchez Piñol, Albert. Les estructures elementals de la narrativa. La Campana, 2021
Santoni, Vanni. Para escribir hay que leer. Galaxia Gutemberg. 2021.
Steele, A. (ed.)Escribir ficción. Guía de la Gotham´sWriter. Alba Editorial, 2012
Thirlwell,Adam. La novela múltiple. Anagrama. 2014.
Tubau, Daniel. El guion del s. XXI. Alba. 2011.
Un tramvia anomenat text, Vicenç Pagès Jordà, Empúries, 1998 i 2021.
Valeria C. Selinger. Escribir diálogos en el cuento y la novela. Grafein Ediciones, 2006
Vargas Llosa, Mario. Cartas a un joven novelista. Alfaguara, 2011
Viñas Piquer, David.El enigma best seller. Ariel, 2009
Vogler, Christopher: El viaje del escritor, Ma Non Troppo, 2012 (en realidad es para guionistas, pero tiene cosas útiles para novelistas).
VVAA. Tres clásicos para aprender escritura literaria. De Conatus. 2021.
Wharton, Edith. Construir una novela. Centellas. 2012
Wood, James. Los mecanismos de la ficción. Cómo se construye una novela. Gredos, 2009.
Preu curs :
Si hi participes a l'aula
1.548,70 €
((El preu curs inclou la quota de soci de l'Ateneu Barcelonés corresponent a la durada del curs))
Si participes en línia
1.259,50 €
(Aquesta modalitat d'inscripció no requereix ser soci de l'Ateneu Barcelonès)
Consulta els descomptes i les formes de pagament disponibles (aquí >>)