1. Dels mites clàssics al teu relat escrit a la pantalla d’ordinador
- Breu història de les històries / Som les històries que ens expliquem
- El llenguatge: eina de comunicació / El llenguatge literari / Elaboració d’un text eficaç:
- Correcció (escriure segons la norma)
- Claredat (escriure amb precisió)
- Cohesió (escriure segons un ordre)
- Adequació (escriuré amb intenció)
2. Qui explicarà la història?
- Qui és el narrador? És el mitjancer entre l’autor i el lector.
- On és el narrador? Narradors externs / Narradors interns
3. Pas a pas en la construcció de la història
- Narrar és escriure el pas del temps
- El·lipsi, resum, escena, pausa, allargament.
- Prospeccions i retrospeccions
4. El personatge i el seu conflicte: motor de l’acció
- Sense actors no hi ha funció: construcció i caracterització dels personatges
- El conflicte: resultat d’enfrontar els desitjos o objectius del protagonista contra una oposició a aconseguir-los.
- Tipologia de personatges
5. Una cançó i un dibuix
- La lletra d’una cançó: el ritme i la voluntat del text
- El dibuix de la trama: una mica més enllà de l’estructura narrativa clàssica de plantejament, nus i desenllaç: desencadenant, punts de gir i resolució. Creació d’expectatives i suspens.
- Tema / història / personatges / punt de vista / estructura : la reescriptura.
“Es viu molt millor amb històries, amb paraules que unes vegades ens provoquen rialles i d’altres ens emocionen, però que, en tot cas, ens estimules l’amor cap a la llengua i la comunicació.” Emili Teixidor
- Exercitar la mirada curiosa de l’escriptor: observació, reflexió, associació
- Aprendre a treballar el llenguatge literari: explicar històries per transmetre idees i emocions
- Aprendre a dissenyar el projecte personal: un conte, una novel·la, un poema.
Els objectius del curs es centren en entendre la idea (allò que és en el pensament i que depèn de la intencionalitat de l’autor) com a punt de sortida de l’escriptura (text), i en afegir certs ingredients per escriure literàriament: per dir i mostrar, per emmarcar l’acció en el temps i l’espai, per conèixer el ritme en el text, per decidir des d’on volem mirar i explicar (narrar), per crear i caracteritzar els personatges, i per assentar les bases de la construcció de la trama.
- Vint hores dividides en vuit sessions de vídeo classes en directe de dues hores i trenta minuts cadascuna.
- Els exercicis es podran lliurar en català o en castellà, segons la preferència de l’alumne/a.
- Proposta per part del professor de les pautes del joc creatiu.
- Exercitació segons les propostes docents i elaboració de text propi.
- Revisió i comentari dels textos produïts pels alumnes. Anàlisi individual dels textos elaborats pels companys i posterior posada en comú per esbrinar les dificultats i característiques pròpies.
- Jaume Cabré: El sentit de la ficció. PROA
- David Lodge: L’art de la ficció. EMPÚRIES
- Andreu Ayats: L’aventura de narrar. L’ofici de narrador i els seus moments inefables. Paraula . OCTAEDRO – ACCENT
- Isidre Grau: L’arquitectura del conte. Paraula. OCTAEDRO – ACCENT
- Rilke, R.M.: Cartas a un joven poeta. COLUMNA-PROA JOVE
- Màrius Serra: De com s’escriu una novel·la. EMPÚRIES
- Institut d’estudis catalans. Diccionari de la Llengua Catalana
- Diccionari de sinònims i antònims. S. Pey. TEIDE
Preu curs :
Consulta els descomptes i les formes de pagament disponibles (aquí >>)