Clàssics a la carta: la tragèdia grega i llatina

  • 18h
  • Presencial

Antígona, Medea, Fedra...  Vols descobrir a través d’elles el que encara ens diuen a nosaltres, dones i homes del segle XXI? "Clàssics a la carta" serà una lectura de les grans obres de la literatura grega i llatina.

  •      Mònica Miró /
  •    Aquest curs s'imparteix en: Català
  •    Els exercicis es poden lliurar en: Català o Castellà
290 el preu curs inclou la quota de soci de l'Ateneu Barcelonés corresponent a la durada del curs

 consulta els descomptes i les formes de pagament disponibles (aquí >>)

Sessions: 19 d’octubre, 2 de novembre, 9 de novembre, 23 de novembre, 30 de novembre i 14 de desembre de 2017.

Grups de curs de l'edició actual

 

Mònica Miró

grup A1
Dijous 10:00-13:00 h
Data d'inici: 19/10/2017
places disponibles

Edicions d'aquest curs

  • octubre-desembre

1. La tragèdia com a gènere: origen, elements constituents i pervivència.
2. El gènere tràgic en el món grecoromà: religió, pedagogia, espectacle i catarsi.
3. L’Antígona de Sòfocles o el principi de la insubmissió.
4. Lectura i comentari de l’Antígona de Sòfocles.
5. La Medea d’Eurípides o el filicidi com a acció política.
6. Lectura i comentari de la Medea d’Eurípides.
7. La Fedra de Sèneca o la força abassegadora de l’amor cec.
8. Lectura i comentari de la Fedra de Sèneca.

  • Acostar la tragèdia grega i llatina al públic d’avui dia i fer-li’n veure la vigència, el caràcter inexhaurible, explicant què representaren algunes obres mestres d’aquest gènere en el moment de la seva aparició i de quina recepció i evolució han estat objecte des d’aleshores fins als nostres dies.
  • Llegir i comentar l’Antígona de Sòfocles, la Medea d’Eurípides i la Fedra de Sèneca amb les eines suficients per descobrir-hi, tot i el seu caràcter antic i altre, el que encara ens diuen a nosaltres, dones i homes del segle XXI.

La formació consta de sis sessions de tres hores de durada: a cadascuna de les tres obres que es llegeixen i s’analitzen es dediquen dues sessions, una de presentació de caire teòric, en què es donen les claus necessàries per llegir-les (autor, context, gènere, aspectes concrets de l’obra), i una altra de posada en comú amb la professora de la lectura personal que els alumnes n’hagin fet (club de lectura). És per aquest motiu que, entre l’exposició teòrica de cada obra per part de la professora i l’anàlisi pràctica posterior a la lectura duta a terme per tots els participants sempre passen quinze dies, perquè tothom pugui llegir amb calma l’obra en qüestió.

S’oferiran també recomanacions bibliogràfiques, tant de fonts primàries com d’articles i monografies crítiques, perquè qui ho desitgi pugui aprofundir les qüestions tractades.

Lectures:
• Sòfocles, Antígona. Introducció, traducció i notes de Joan Castellanos i Vila. Edició revisada per Joan Alberich i Mariné. Barcelona: RBA La Magrana, 2012 [Col•lecció Clàssics de Grècia i Roma, núm. 3].
• Eurípides, Medea. Introducció, traducció i notes d’Àngela Carramiñana. Barcelona: RBA La Magrana, 2012 [Col•lecció Clàssics de Grècia i Roma, núm. 6].
• Sèneca, Fedra. Introducció, traducció i notes de Paco Carbajo Molina. Barcelona: RBA La Magrana, 2012 [Col•lecció Clàssics de Grècia i Roma, núm. 13].

Bibliografia general:
• ALBRECHT, M. VON, Historia de la literatura romana, Barcelona: Herder, 1997 (2 vol.).
• BALLÓ, J. – PÉREZ, X., La llavor immortal. Els arguments universals en el cinema, Barcelona: Empúries, 1995.
• BAYET, J., Historia de la literatura latina, Barcelona: Ariel, 1985.
• BOLGAR, R.R., The Classical Heritage and its Beneficiaries, Cambridge: Cambridge University Press, 1973.
• BOWRA, C. M., Introducción a la literatura griega, Madrid: Gredos, 2007.
• CODOÑER MERINO, C. (coord.), Historia de la literatura latina, Madrid, Cátedra, 1997.
• CURTIUS, E. R., Literatura europea y Edad Media latina, Mèxic, Madrid i Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica, 1976.
• EASTERLING, P. E. - KNOX, B. M. W. (ed.), Literatura griega, Madrid: Gredos, 1996.
• HAMMER, D., Roman Political Thought and the Modern Theoretical Imagination, Norman, Oklahoma: University of Oklahoma Press, 2008.
• HIGHET, G., La tradición clásica. Influencias griegas y romanas en la literatura occidental, Mèxic: Fondo de Cultura Económica, 1978 (2 vol.).
• KENNEY, E. J. - CLAUSEN, W. V. (ed.), Literatura latina, Madrid: Gredos, 1996.
• LESKY, A., Historia de la literatura griega. Madrid: Gredos, 2009.
• LLOYD-JONES, H., Classical Survivals. The Classics in the Modern World, Oxford: Duckworth, 1988.
• LÓPEZ FÉREZ, J. A. (coord.), Historia de la literatura griega, Madrid: Cátedra, 2009.
• MAY, R., La necesidad del mito. La influencia de los modelos culturales en el mundo contemporáneo, Barcelona: Paidós, 1992.
• SETTIS, S., El futuro de lo clásico, Madrid: Abada, 2006.
• WINKLER, M.M. (ed.), Classical Myth and Culture in the Cinema, Oxford i Nova York: Oxford University Press, 2001.

Es donarà bibliografia específica per a cada proposta en el moment d’iniciar la formació.



 

Els camps marcats amb asterisc (*) són obligatoris

Important

  • Aquest servei NO et compromet a matricular-te a cap curs.
  • Aquest servei NO implica cap tipus de reserva de plaça per a cap curs.
  • L'única finalitat d'aquest servei és que quan s'obri el període de matriculació per al curs que hagis triat, t'enviarem un correu electrònic com a recordatori.
Pots consultar informació sobre el tractament de dades personals a Política de privacitat
Els camps marcats amb asterisc (*) són obligatoris
*escriu aquí tots els dubtes que tinguis sobre aquest curs
Pots consultar informació sobre el tractament de dades personals a Política de privacitat