L'ofici d'editar

  • 90h
  • Presencial
  •      Valeria Bergalli /
  •    Aquest curs s'imparteix en: Català
  •    Les intervencions a classe es poden fer indistintament en Català o Castellà
1335 el preu curs inclou la quota de soci de l'Ateneu Barcelonés corresponent a la durada del curs

 consulta els descomptes i les formes de pagament disponibles (aquí >>)

Grups de curs de l'edició actual

 

Valeria Bergalli

grup A1
Dimecres 19:00-22:00 h
Data d'inici: 23/10/2019
places disponibles

Edicions d'aquest curs

  • octubre-juny

UNA EDITORIAL COM A PUNT DE VISTA

A. Què és una editorial?

  • Per què serveix una editorial?
    Com es crea una editorial?
  • Quina és la matèria primera d’una editorial? Els llibres físics? Els continguts? Els drets d’autor?
  • El projecte, el catàleg, el discurs. Què són?
  • Què comuniquen els elements del catàleg?
  • Què volem comunicar? Per què?
  • La llengua: català, castellà, etc. La tipografia. La gràfica. Les il•lustracions. El disseny. El format. Les col·leccions.
  • Qui som?
  • A qui ens adrecem?
  • L’edició amb vocació cultural.
  • La construcció d’un catàleg editorial: la tria i l’organització dels textos.

 

LA CADENA DEL LLIBRE

  1. Els implicats
    Qui forma aquesta cadena? Escriptor/a, il·lustrador/a, traductor/a, corrector/a, dissenyador/a, redactor/a, premsa, Marketing, maquetació, impremta, comercials, distribuïdor/a, llibreter/a, periodistes, crítica especialitzada, xarxes socials, els/les lectors/es.
  2. Els secrets
  • Aprendre a treballar en equip.
  • La transmissió de l’entusiasme.
  • Seny i rauxa de l’edició.

III. ELS RECORREGUTS

A.  Al principi de tot, què hi ha? I al final?
El recorregut que fa el text dins la cadena de transmissió editorial: des del manuscrit fins al llibre imprès i disposat a les lleixes o a les taules d’una llibreria, centre comercial, gran superfície, altres canals.
Quin és el veritable paper d’un/a editor/a? Què fa?

Els lectors.

B. On són els llibres abans de sortir a la llum?

  • Els manuscrits.
  • Lectors professionals, comitè de lectura, etc.
  • Els informes de lectura.
  • Xarxes de complicitats. Internet,  xarxes socials, visites a llibreries estrangeres.
    Les relacions internacionals: les fires, les/els scouts, els contactes amb les editorials estrangeres.
  • Els drets d’autor: la relació amb les/els agents literàries/s i la gestió de compra i venda  de drets.  Co-agents, ofertes, subastes.
  • La programació i el calendari editorial.

 

C. Com neixen els llibres?

  • El text i com treballar-lo. Llegir, sentir, explicar. Més enllà de les tècniques per potenciar les qualitats d’un text o per crear-lo, cal desenvolupar una artesania. La tasca de l’editing al servei del text, de l’escriptor/a, de la idea.
  • El treball amb l’autor/a.
  • Cada llibre és diferent, cada llibre suscita preguntes, dubtes, problemes nous.
  • L’editorial d’editor/a únic/a. Les editorials de grans grups amb comitès editorials. 

 

D. El llibre com a resultat i objecte
Què és i com és? Definició.
Format, paper, enquadernació.
Com es fa el llibre físicament: producció i impremta.
Amb els ulls del/la lector/a. L’experiència de la lectura.

 

IV. COMUNICACIÓ I MARKETING (O NO MARKETING)


A. Les estratègies
La imatge d’una editorial: catàleg, revistes, web, xarxes, col·leccions, cadascun dels llibres. No fer algun dels camins habituals que fan la majoria també és una decisió i pot ser una estratègia.

L’aspecte gràfic del llibre: el disseny de les pàgines, les guardes, les solapes, el tipus de paper, les cobertes.
E/la responsable de premsa, el/la responsables de marketing. O l’editor/a orquestra que ho fa tot. Situacions diverses.
La premsa: la comunicació d’un llibre i d’un/a autor/a. Comunicar per un llibre concret  o per l’obra. Polítiques d’autor al llarg del temps. La relació amb la premsa.

Els “socis implícits”. Les llibreries, els lectors fidelitzats. Dels “clients captius” als “lectors captivats”.

 

V. AIXÒ TAMBÉ CAL SABER-HO

La importància de la distribució.

L’exportació. La impressió in situ. Les coedicions.

L’editorial com a empresa. Eines de gestió. Política de preus.


 VI. CONCLUSIONS

Reptes presents i futurs de l’edició amb vocació cultural.

  • Estimar els llibres
  • Entendre com es fan
  • Introducció al món editorial
  • Saber llegir, saber escollir, saber dir sí i no
  • Saber crear i gestionar un catàleg editorial, un discurs
  • Aprendre les eines de comunicació i comercialització
  • Aquest curs es fa en català.
  • PRÀCTIQUES

    Redacció d’informes de lectura, textos de contres, solapes, colofons.

    La creació de textos informatius: notes de premsa, textos de xarxes, instruments per la comercialització del llibre.
    Sessió d’un comitè editorial, de premsa i / o de marketing com a nucli de decisió de les estratègies de comunicació que el llibre requereix.

    Preparació d’una agenda firal.

Bibliografia bàsica (s’esmentaran altres títols al llarg del curs):

  • BAINES, P. (2005) Penguin by Design. A Cover Story 1935-2005, London, Allen Lane.
  • CALASSO, R. (2007) Cien cartas a un desconocido, Barcelona, Anagrama.
  • CALASSO, R.. (2014)  La marca del editor, Barcelona, Anagrama.
  • CESARI, S., EINAUDI, G. (2009) Conversaciones con Giulio Einaudi, Madrid, Trama.
  • EPSTEIN, J. (2002) La industria del libro. Pasado, presente y futuro de la edición, Barcelona, Anagrama.
  • SCHIFFRIN, A. (2000) La edición sin editores, Barcelona, Destino
Els camps marcats amb asterisc (*) són obligatoris

Important

  • Aquest servei NO et compromet a matricular-te a cap curs.
  • Aquest servei NO implica cap tipus de reserva de plaça per a cap curs.
  • L'única finalitat d'aquest servei és que quan s'obri el període de matriculació per al curs que hagis triat, t'enviarem un correu electrònic com a recordatori.
Pots consultar informació sobre el tractament de dades personals a Política de privacitat
Els camps marcats amb asterisc (*) són obligatoris
*escriu aquí tots els dubtes que tinguis sobre aquest curs
Pots consultar informació sobre el tractament de dades personals a Política de privacitat

Cursos relacionats