1. Per què novel·la policíaca?
"Una novel·la sense morts és una novel·la sense vida". (G. K. Chesterton.)
- Per què escric novel·la policíaca?
La meva manera de veure la literatura a partir dels antecedents i l'experiència posterior.
- Per què escric novel·la policíaca?
Per què novel·la i no poesia, o teatre...? La valoració de la història a explicar.
- Per què escric novel·la policíaca?
Per què precisament aquest gènere i no un altre?
- Per què escric novel·la policíaca?
... I no escric, per exemple, novel·la negra, o novel·la enigma, o novel·la criminal.
2. Escriure gènere.
«La por provoca la investigació i la investigació fa desaparèixer la por.» (Boileau-Narcejac.)
- El joc i el desafiament d'escriure gènere / El crim / L'acció / L'enginy / El suspens / El secret / El final sorprenent / L'anàlisi i la crítica social / La catarsi / La distanciació / El McGuffin.
3. Una novel·la com qualsevol altra.
«L'art d'escriure és un procés genital i totes les seves fases successives, intraabdominals.» (James M. Cain.)
- La improvisació / El germen de la idea / Estructura clàssica / El plantejament, el nus i el desenllaç / Històries paral·leles / Capricis / Estil / Conflicte / Punt de gir / Diàleg / La sembra / Esmentar i mostrar /Administració del temps / Monòleg interior.
4. Qui ho va fer. El plaer de la reflexió.
«Quina altra cosa és la història de misteri sinó l'apoteosi de la ment analítica en la seva forma més pura?» (Ernest Mandel)
- La novel·la enigma / Els assassinats del carrer Morgue / La cambra tancada / La lògica / El positivisme / La màgia
5. L'acció. La vida és dura.
«Hammett va allunyar l'assassinat del gerro venecià i el va treure al carreró.» (Raymond Chandler)
- Novel·la negra El Nou Món és un altre món / Novel·la negra a Europa / Realisme i versemblança / Reflexió i acció / L'individu esverat a la ciutat
6. Anàlisi social. Llegint entre línies.
«La novela policíaca es el único género literario de hoy en día que nos dice lo que está pasando realmente en nuestra sociedad.» (Enrique Tierno Galván)
«M'interessa la moral, amb la condició que no impliqui sermons.» (Patricia Highsmith)
- Tot crim és polític / Tota novel·la policíaca és moral / La novel·la no ha de servir per això / El subtext / Teoria de la conspiració
7. El Narrador i el Protagonista. Qui seguim.
- La novel·la és una màscara que ens posem per fingir que el què diem nosaltres de fet ho diuen persones que no tenen res a veure amb nosaltres.
- Passat i present / La psicologia / La creació del personatge / Heroi actiu / Descripcions / El personatge fix / El perdedor
- Analitzar l'estructura de la novel·la negra des del punt de vista de l'escriptor que sempre és i ha de ser oposat al punt de vista del lector.
- Aprendre que, mentre el lector rep i descobreix una obra esperant que l'intrigui, el sorprengui i el satisfagui, l'autor ha de preveure tota expectativa i haurà d'estudiar una sèrie de mecanismes i trucs ja establerts, però també inventar-se'n de nous amb vistes a crear aquesta intriga, aquesta sorpresa i, sobretot, donar un final apoteòsic.
- Estudiar amb detall cadascuna de les fases d'elaboració.
- Aconseguir que cada alumne sàpiga trobar el seu propi camí.
- Aquest curs s'imparteix en català.
- Les classes de tres hores es divideixen en dos blocs d'hora i vint-i-cinc minuts cadascun, amb una pausa de deu minuts.
- En el primer bloc, el docent exposa la teoria de la novel·la negra, de cadascuna de les seves parts amb exemples i diferents punts de vista de diferents autors.
- En el segon bloc, es treballa l'obra dels alumnes. Pot ser una novel·la que ja tinguin començada o fins i tot acabada, o bé un projecte que tenen entre mans i encara no han començat o, en defecte d'una d'ambdues possibilitats, una narració que prepararan expressament per al curs.
- Donada la limitació de temps i el fet d'haver de parar atenció a cadascun dels alumnes, la pretensió no és la d'acabar novel·les i projectes, sinó de reflexionar sobre ells i els dubtes que plantegin de cara a treballar-hi més endavant.
- A part de la tècnica pròpia del docent, es tractaran també les d'altres autors (encara que no coincideixin), per tenir una visió calidoscòpica dels diversos processos d'elaboració de literatura policíaca.
- Els crims del carrer Morgue (Edgar Allan Poe)
- El gos dels Baskerville (Arthur Conan Doyle)
- L'assassinat de Roger Ackroyd (Agatha Christie)
- El carter sempre truca dues vegades (James M. Cain)
- Collita roja (Dashiell Hammett)
- El llarg adéu (Raymond Chandler)
- Estranys en un tren (Patricia Highsmith)
- Un judici de pedra (Ruth Rendell)
- Deute de sang (Michael Connelly)
- Parany per a una noia (Sebastien Japrisot)
- La playa de los ahogados (Domingo Villar)
- La estrategia del pequinés (Alexis Ravelo)
- O qualsevol novel·la de Simenon, Ed McBain, Jim Thompson, Jean-Patrick Manchette...
Preu curs :
Si hi participes a l'aula
579,45 €
((El preu curs inclou la quota de soci de l'Ateneu Barcelonés corresponent a la durada del curs))
Consulta els descomptes i les formes de pagament disponibles (aquí >>)