El guió cinematogràfic adaptat

  • 20h
  •    
  •      Fran Ruvira /
  •    Aquest curs s'imparteix en: Català
  •    Els exercicis es poden lliurar en: Català o Castellà

Preu curs :

Si participes en línia
334,50 €

(Aquesta modalitat d'inscripció no requereix ser soci de l'Ateneu Barcelonès)

La relació entre cinema i literatura no ha estat mai una relació fàcil. Per això, la present proposta vol plantejar les claus d’aquest binomi a partir d’una perspectiva pràctica. Cada vegada són més els escriptors que participen d’alguna manera en la construcció del guió adaptat de la seva obra, però com mantenir distància del material literari original? On es determina el grau de fidelitat del guió respecte a la història de la novel•la? La formació tracta de respondre qüestions com aquestes, partint des de conceptes claus de la transposició fílmica fins a arribar a temes més pragmàtics com ara la venda de drets audiovisuals d’un llibre.

 Consulta els descomptes i les formes de pagament disponibles (aquí >>)

Grups de curs de l'edició actual

 

Fran Ruvira

Grup A2
Dilluns 17:00-19:00 h
Data d'inici: 16/01/2018

Edicions d'aquest curs

  • gener-març
  • Principis de l’adaptació cinematogràfica
  • Pacte, intercanvi i préstec.
  • Tipus i models d’adaptació
  • Punt de vista del guionista-adaptador
  • Fidelitat vs. construcció
  • Text literari vs. text fílmic: Recerca idea matriu. Laboratori d’idees. Intertextualitat. Estructures narratives.
  • Procés de transposició fílmica
  • Condensació i el•lipsis
  • Adaptació de contes
  • Ciné-roman: influència del cinema sobre la literatura
  • Casos de reescriptura: participació de l’escriptor/a
  • Autoavaluació de projectes
  • Drets de transformació audiovisual: venda de drets, models de contracte, agents literaris-productores.
  • Familiaritzar-se amb les claus de l’adaptació cinematogràfica
  • Conèixer les necessitats i la tècnica de l’adaptació cinematogràfica a partir d’un text literari propi o elegit per l’alumnat
  • Adquirir habilitats per a l'ús de les tècniques de construcció de guions audiovisuals

La present proposta neix amb la finalitat de proporcionar a l’alumnat recursos teòrics i pràctics per a l’adaptació cinematogràfica. Durant la formaicó abordarem els punts claus i necessaris a tenir en compte en l’escriptura d’un guió adaptat amb un enfocament transversal i en un context real. Les classes es recolzaran en projeccions, lectures, exemples reals, material de producció… De forma concreta, cada alumn@ treballarà a partir d’un material literari per convertir-lo en un guió adaptat.

  • Aumont, Jacques/Bergala, Alain. Estética del cine. Paidós, 1985
  • AA.VV. La narrativa: cinema y literatura. Fundació Caixa Pensions, 1987
  • Aristarco, Guido. Novela y antinovela. El cine italiano despúes del neorrealismo, 1961
  • Balló, Jordi; Pérez, Xavier. La llavor immortal. Els arguments universals en el cinema, Empúries, 1995
  • Baldelli, Pio. El cine y la obra literaria. ICAI, 1966
  • Beja, Morris. Films and literature: an introduction. Longman, 1979.
  • Borgomano, Madeleine. L’ecriture de Marguerite Duras. Albatros, 1985
  • Company, Juan Miguel. El trazo de la letra en la imagen. Texto literario y texto fílmico. Cátedra, 1987
  • Eco, Umberto. “Cine y literatura: la estructura de la trama” Martínez Roca, 1970.
  • Gimferrer, Pere. Cine y literatura. Planeta, 1985
  • Hernández Lez, Juan A. Cine y literatura; una metáfora visual. Ediciones JC, 2005
  • Jaime, Antoine. Literatura y cine en España (1975-1995). Cátedra
  • Jost, François. El ojo-cámara; entre film y novela. Catálogos, 2002
  • Mata Moncho Aguirre, Juan de.  Cine y literatura. La adaptación en el cine español. Filmoteca Valenciana, 1986
  • Marimon, Joan; Ramos, Jesús. Diccionario del guión audiovisual. Océano, 2002
  • Mínguez Arranz, Norberto. La novela y el cine. Análisis comparado de dos discursos narrativos. Ediciones de la Mirada, 1998
  • Paech, Anne; Paech, Joachim. Gente en el cine. Cine y literatura hablan de cine. Cátedra, 2002
  • Peña-Ardid, Carmen. Literatura y cine. Cátedra, 1992.
  • Rancière, Jacques. Las distancias del cine. Ellago, 2012
  • Roma, Francisco. Azorín y el cine. Diputación Provincial Alicante, 1977
  • Sklouski, Viktor. Cine y lenguaje. Anagrama, 1971
  • Sánchez Noriega,  José L. De la literatura al cine. Teoría y análisis de la adaptación. Paidós, 2002
  • Sánchez-Escalonilla, Antonio. Estrategias de guión cinematográfico. Ariel, 2004
  • Serger, Linda. El arte de la adaptación. Rialp, 2004
  • Vogler, Christopher. El viaje del escritor. Robinbook, 2002
  • Wolf, Sergio. Cine/Literatura. Ritos de Pasaje. Paidós, 2004
Els camps marcats amb asterisc (*) són obligatoris

Important

  • Aquest servei NO et compromet a matricular-te a cap curs.
  • Aquest servei NO implica cap tipus de reserva de plaça per a cap curs.
  • L'única finalitat d'aquest servei és que quan s'obri el període de matriculació per al curs que hagis triat, t'enviarem un correu electrònic com a recordatori.
Has d'acceptar la política de privacitat. Pots consultar informació sobre el tractament de dades personals a Política de privacitat
Els camps marcats amb asterisc (*) són obligatoris
*escriu aquí tots els dubtes que tinguis sobre aquest curs
Has d'acceptar la política de privacitat. Pots consultar informació sobre el tractament de dades personals a Política de privacitat